Trip report. Aeroportul Suvarnabhumi (Bangkok) – Koh Chang și retur cu Burapha Bus
Am fost săptămâna aceasta la relaxare pe una dintre cele mai mari insule din Thailanda, Koh Chang. Aflată în autobuzul spre insulă, m-am gândit că n-ar strica să încep a scrie așa-numitele trip reports, adică un fel de recenzii ale mijloacelor de transport sau companiilor aeriene pe care le folosesc în călătorii. Sunt convinsă că am să mă plictisesc teribil scriindu-le, dar dacă vor fi de folos la un moment dat chiar și unei singure persoane, timpul nu e pierdut.
Koh Chang se află în provincia Trat, la puțin peste 300 de kilometri de Bangkok. Sunt mai multe variante de a ajunge acolo din capitala Thailandei, dar în acest articol vă voi povesti doar despre cea pe care am ales-o eu, expresul celor de la Suvarnabhumi Burapha Bus.
Cât costă?
Înainte de a vă spune de ce am ales varianta aceasta și cum a fost, să vă spun cât am plătit: biletul costă 600 de baht pe sens (în jur de 18 euro). Aici este inclus și feribotul. Pentru un bilet dus-întors se aplică și o reducere, prețul fiind de 900 de baht (THB). Nu vă bucurați prea tare la reducere, căci e mai mică decât pare la prima vedere: la drumul retur vă mai cer 100 THB pentru pick-up direct de la hotel. N-am prea înțeles de ce nu spun oamenii direct 1000 THB și gata, dar asta e situația.
Partea cea mai faină la biletul dus-întors este că e un bilet de tip open-date: nu e musai să știți când vă întoarceți, doar sunați cu două zile înainte pentru a rezerva un loc și gata.
De ce am ales Suvarnabhumi Burapha Bus?
Simplu, pentru că m-a dus până la cazare. Dacă luam un autobuz oarecare de la o autogară din Bangkok era într-adevăr mai ieftin, dar dura mai mult căci exista posibilitatea de a se mai face opriri pe drum. Apoi, autobuzele merg doar până la punctul de trecere cu feribotul (asta dacă aș fi avut noroc, multe opresc la autogara din Trat așa că mai trebuie luat ceva până la debarcader). De acolo trebuia să iau bilet pentru barcă și, ajunsă pe insulă, să mă descurc de transport. Există niște taxiuri locale, de fapt niște songthaew de culoare albă, însă nu pleacă până nu sunt pline sau, dacă voiam să plece imediat, trebuia să negociez prețul cu șoferul.
Anumite hoteluri organizează și ele transfer, dar se aruncă binișor la preț, mie mi-au cerut 1200 de baht pe sens (vreo 35 de euro) doar de la debarcaderul din Koh Chang. Grab ori alte aplicații de ride-sharing nu funcționează pe insulă. Toate acestea plus faptul că nu locuiesc prea departe de Aeroportul Suvarnabhumi, au făcut ca varianta Burapha Bus să fie cea mai convenabilă pentru mine.
Atenție,
autobuzul are ca punct final Kai Bae Beach din Koh Chang. Deși înainte linia aceasta se numea Lonely Beach Express, NU MAI MERGE până la Lonely Beach. Așadar, uitați-vă bine pe harta insulei: dacă hotelul vostru este pe Coasta de Vest până în Kai Bae Beach, vă lasă la hotel. Dacă nu, nu. De la Kai Bae va trebui să luați un taxi pe care vi-l cheamă ei, dar pe care îl plătiți voi separat. În cazul în care nu vă descurcați cu harta, sunați pur și simplu la numărul +(66)83-794-2122 și întrebați-i dacă unitatea voastră de cazare se află pe traseul lor.
Cât durează, de unde se pleacă și care este orarul?
Aeroportul Suvarnabhumi e destul de mare așa că e important să mergeți „la țintă”. Suvarnabhumi Burapha Bus pleacă de la nivelul 1 (același nivel cu taxiurile), poarta cu numărul 8. Veți vedea acolo mai multe ghișee, unele având ca destinație Hua Hin, altele Pattaya, altele Khao San Road. Este și un birou pentru Koh Chang. Din păcate, nu există momentan posibilitatea de a cumpăra bilete online așa că singura variantă este acel ghișeu.
Sunt trei plecări pe zi spre Koh Chang, la orele 7:50, 11:00 și 14:00. De pe insulă, Burapha Bus pleacă tot de trei ori: la 9:00, 12:00 și 17:00. Călătoria e lungă tare, deci dacă intenționați să vizitați Koh Chang doar pentru o noapte, părerea mea e că mai bine mergeți pe alte insule, mai aproape de Bangkok (precum Koh Larn sau Koh Samed) sau chiar Hua Hin.
„Din poartă-n poartă”, adică de la plecarea din aeroport până la cazarea din Koh Chang am făcut în jur de 6 ore. Îmi imaginez că dacă nu era linie expres și aveam de făcut traseul Bangkok – Trat – songthaew către debarcader – feribot – songthaew până la hotel ar fi durat chiar mai mult. La întoarcere am stat pe drum în jur de 5 ore, traficul a fost mai lejer și nici nu ne-a mai prins ploaia.
VIP bus au ba?
Mai mult ba decât da. O fi fost VIP bus la lansare, dar au trecut niște ani de atunci. Acum autobuzele sunt cam vechi și asta se simte. Au renunțat și la autocare mari pe care probabil le mai folosesc doar în toiul sezonului turistic. Pentru a-și eficientiza afacerea, la dus am avut un mini-bus (eram 14 călători), iar la întors un mini-van (eram doar 8).
S-au făcut două opriri pentru toaletă și cumpărat de snacks-uri, iar șoferii au fost chiar atenți și profesioniști. Totul curat, aerul condiționat este funcțional așa că nu e nicio problemă din punctul ăsta de vedere. Cât despre drumuri, numai de bine, Thailanda are o infrastructură excepțională.
Aș mai merge în Koh Chang cu Burapha Bus?
Într-un cuvânt, da. Mi se pare cea mai eficientă variantă raportată la cost și timp.
2 Comments
Duduia Magda
Cred că dacă m-aș plimba ca tine, m-aș rătăci de cel puțin zece ori pe zi. Dacă e un loc cu verdeață și mâncare, clar nu mă supăr. Tu te-ai rătăcit vreodată de-a lungul călătoriilor tale? Și dacă da, eram curioasă ce descoperiri ai făcut datorită acestor rătăciri?
Cristina
Mă rătăcesc și eu, no worries 🙂 Google Maps face destul de dificil rătăcitul în zilele noastre, dar tot mi se întâmplă. Dar e fun, face parte din experiența de călătorie 🙂